Auto na vodik

04.11.2009 17:45

V Londýne predstavili koncept auta, ktoré chce prekonať tri hlavné prekážky na ceste k doprave poháňanej vodíkom.

Podobne ako iné vozidlá na vodík aj Riversimple Urban Car (RUC) je poháňané palivovým článkom, ktorý kombinuje vodík s kyslíkom zo vzduch, čím uvoľňuje energiu a vodu.

Výrobcovia nového auta tvrdia, že začať od začiatku s výrobou malého a efektívneho auta je výhodnejšie a rýchlejšie ako upravovať bežné autá svetových výrobcov, aby fungovali na vodíkový pohon. Honda predpokladá, že jej auto FCX Clarity sa do masovej výroby dostane v roku 2018, Riversimple to však chce stihnúť už do roku 2013.

Použitie vodíka v automobiloch môže v prípade, že pochádza z obnoviteľného zdroja a je využívaný dostatočne efektívne, znížiť znečistenie miest a množstvo uhlíkových emisií. Okrem nedostatočnej infraštruktúry čerpacích staníc sprevádzajú použitie vodíka v automobiloch tri hlavné problémy: palivové články obsahujú drahú platinu, je náročné vyrobiť ich dostatočne silné na to, aby poháňali bežné vozidlo, a vodík sa vo veľkom množstve ťažko skladuje.

Zakladateľ spoločnosti Riversimple Hugo Spowers tvrdí, že hoci sú obmedzenia veľmi reálne, môžu si za ne svojím spôsobom veľké automobilky. „Ak je vaše auto ľahké a dostatočne efektívne, prekážky sú menšie.“

RUC má len 350 kg a využíva relatívne lacný 6-kilowattový palivový článok v porovnaní so zložitým 100-kilowattovým článkom použitým v aute FCX Clarity.

Auto nepotrebuje veľa paliva. Na 300 km mu stačí len 1 kg tekutého vodíka, čo je pri normálnom tlaku 26 litrov. Auto dosahuje rýchlosť vyše 80 km/h. Aj keď využíva vodík získaný zo zemného plynu, hladina jeho uhlíkových emisií je veľmi nízka. RUC poháňajú štyri elektrické motory – každý jedno koleso –, ktoré vyvinuli na Oxfordskej univerzite. Priame napojenie motorov na kolesá šetrí až 50 % energie, ktorá by bola využitá pri bežných brzdách. To je viac, ako dokážu ušetriť bežné elektrické autá, ktoré majú bežne motor pripojený len k páru kolies.

RUC nemá batériu, využíva množstvo ultrakondenzátorov, ktoré dokážu rýchlejšie prijímať a vydávať energiu a poskytujú väčšinu sily na pohyb auta.

Namiesto zmeny výkonu prispôsobujúceho sa potrebám beží palivový článok stále rovnako a zvyšnú energiu ukladá v kondenzátoroch. „Pri zrýchlení prichádza 75 % energie z kondenzátorov,“ povedal Spowers.

Dizajn auta nebude tajný. To znamená, že ktorákoľvek osoba alebo spoločnosť ho budú môcť použiť, ak zverejnia všetky modifikácie technológie.

Auto sa nebude dať kúpiť, bude na prenájom. Výrobcovia tým chcú ľudí motivovať používať ho čo najdlhšie. Spowers verí, že prvé kusy sa na trhu objavia už v roku 2011. Cena prenájmu bude zahŕňať voľný prístup k vodíkovej čerpacej stanici a mala by byť okolo 200 libier mesačne.